Hoe je effectief samenwerkt in het hybride tijdperk
Door de coronacrisis was thuiswerken het afgelopen 1,5 jaar de norm en nog steeds zijn we er nog niet helemaal van af. Veel organisaties hebben aangegeven dat ze niet meer teruggaan naar een werkvorm waarbij alle medewerkers fulltime op kantoor werken. De verwachting is dus dat bij een aantal bedrijven het thuiswerken blijft. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, want hoe richt je de communicatieprocessen in als een deel van je personeel thuis werkt en een deel op kantoor? En hoe werk je dan effectief samen? Je leest het in deze blog.
Wat is hybride werken?
Bij hybride werken is het kantoor niet de leidende werkplek. In deze vorm bepalen de taak en de medewerkers waar het werk wordt uitgevoerd. Enkele dagen op kantoor en de overige dagen thuis, in een hotel of een andere plek die als werkruimte kan dienen. Tijdens de coronacrisis heeft deze werkvorm een gedwongen groei doorgemaakt. Organisaties zijn zoekende naar hoe ze deze nieuwe werkvorm het best kunnen inrichten en structureren. Dit begint bij het opstellen van een beleid. In dit beleid omschrijf je aan de hand van een aantal pijlers hoe je hybride werken binnen jouw organisatie inricht.
Werkcultuur
Als organisatie dien je na te denken over hoe de nieuwe werkcultuur er uit ziet. Voorheen bestond de werkcultuur alleen uit de cultuur op de werkvloer, maar dat is veranderd. De onderlinge interacties en rituelen vinden nu zowel live als digitaal plaats. Het is belangrijk om de persoonlijke behoeften van medewerkers op dit gebied in kaart te brengen. Een remote bedrijfscultuur is anders dan de werkcultuur op de vloer, maar je wilt wel dat deze op elkaar aansluiten of elkaar aanvullen. In het beleid leg je daarom vast hoe je de werkcultuur van jouw organisatie borgt.
Processen inrichten
Naast het borgen van de cultuur, is het vastleggen van de (nieuwe) processen enorm belangrijk. Hoe richt je binnen jouw organisatie de communicatie richting medewerkers in? Het beste is om deze momenten vast te leggen en in te plannen in de agenda’s. Denk hierbij aan het dagelijks starten met een korte stand-up (call), iedere maand een fysieke bijeenkomst en een jaarlijks personeelsuitje met de gehele organisatie. Betrek het personeel bij het maken van deze keuzes, zodat je betrokkenheid creëert.
Systemen en tools
Tot slot is het belangrijk dat iedere werknemer beschikking heeft tot de juiste tools en systemen om zijn of haar werk effectief uit te kunnen voeren. Veel tools, zoals MS Teams, Skype en Zoom hebben het afgelopen 1,5 jaar een grote groei doorgemaakt. Deze tools zijn met gericht op een werkvorm die met name online plaatsvindt. Toch zal er ook altijd een deel van de medewerkers op kantoor werken. Het is dus raadzaam om te investeren in apparatuur die de werkvormen remote en in-person combineert.
Wil jij binnen jouw bedrijf hybride werken goed implementeren? Investeer in het digitaliseren van processen en inrichten van audio- en visueel materiaal. BPRVisie is gespecialiseerd in video- en audioconferencing, webcasting, streaming, discussie- en stemsystemen en vergaderoplossingen. Benieuwd hoe wij jou kunnen ontzorgen met onze totaaloplossingen? Neem eens contact met ons op!